Logo's - LimeMedia - Grafisch Ontwerp

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Logo's

Portfolio

Voordat je een logo gaat ontwerpen moet je begrijpen wat een logo is, wat het representeert en wat de functie van een logo is. Een logo is niet alleen een merk, het weerspiegelt het commerciële label van een bedrijf d.m.v. vorm, lettertype, kleur en/of afbeeldingen. Maar let op: een leuk plaatje is nog geen goed logo. En wat je zelf mooi vindt, is ook niet per se een goed logo.
Een logo geeft vertrouwen, herkenning en bewondering voor een bedrijf of product en het is de taak van de ontwerper om een identiteit te creëren die dit daadwerkelijk doet.

Het belang van typografie
De ene letter is de andere niet. De keuze voor een  lettertype bepaalt voor een heel groot deel de uitstraling van het logo. Bij een serieus bedrijf dat zekerheid moet uitstralen past geen frivool lettertype, en andersom kan een creatief ontwerpbureau niet toe met een standaard lettertype. Een brede spatiëring zorgt voor rust in de tekst. De verhoudingen en het kleurgebruik moeten kloppen bij wat men wil uitstralen.
Bijvoorbeeld: een logo van een speelgoedwinkel moet kleurrijk zijn, maar een te kleurrijk logo voor een financieel adviseur kan een te lichtvoetige indruk maken. Al deze aspecten horen bij het vakgebied van de typografie.

Regels en principes

Een goed logo moet aan een aantal basisregels en principes voldoen:
  -  Je moet een logo goed kunnen omschrijven
  -  Het logo moet zowel in kleur als in zwart-wit effectief zijn
  -  Het logo moet goed te onthouden zijn (herkenbaar)
  -  Het logo moet schaalbaar zijn

Door te weten wat de basisregels voor een goed logo zijn kun je goede en slechte logo's van elkaar onderscheiden. Weten welke logo's succesvol zijn, en waarom, geeft je meer inzicht in wat een goed logo is. Zo moet je het logo afstemmen op de doelgroep. Ook moet er een herkenbaarheid in zitten; het moet zich onderscheiden van de anderen. Ook mag het logo niet te letterlijk zijn. De kracht ligt in de creativiteit, want dan alleen wordt het logo onderscheidend.

Eenvoud: sterk en herkenbaar
Een mooi voorbeeld is het Nike logo. Het logo is in 1971 ontworpen door Caroline Davidson voor niet meer dan $35,-. Vandaag de dag is het nog steeds sterk, herkenbaar, goed bruikbaar zonder kleur en goed schaalbaar. Het is simpel, vloeibaar, snel en representeert de vleugel van het beroemde standbeeld van de Griekse Godin van de overwinning, Nike.

Hoe ontwerpt LimeMedia?
Iedereen heeft voor het ontwerpproces weer een andere werkwijze en veel ervaring is vaak een belangrijke factor bij het ontwikkelen van je eigen ontwerpproces.

Hier naast tref je een aantal ontwerpen aan ontwikkeld door LimeMedia. Zoals je kunt zien is er grote variatie in stijl. Dit komt omdat elk bedrijf weer een ander ‘uiterlijk’ wenst. Het toont aan dat er naar de wens van de opdrachtgever wordt geluisterd en niet een eigen stijl wordt doorgedrukt.

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu