Hoofdmenu
Terwijl de artiesten en bands druk bezig zijn met het opnemen van hun albums, is er een aparte inspanning bezig die, meestal achter de schermen, plannen maakt voor de lancering, promotie en verspreiding van de nieuwe muziek. Het ontwerp van CD hoes is een belangrijk onderdeel in dit proces.
Sommige CD hoezen zijn, dankzij de ijdelheid van de muzikanten of artiesten, voorzien van zwaar bewerkte en geretoucheerde foto's. Gelukkig zijn anderen veel meer creatief en werken aan een hoes dat de stemming, inhoud of het gevoel van de muziek weerspiegelt. De meest opvallende ontwerpen zijn die zowel de aandacht van een koper als de essentie van de muziek weet vast te leggen.
Luisteren
Het is dan ook onze taak om goed te luisteren naar zowel de artiest als naar de platenmaatschappij. De artiest ziet de hoes als verlengde van zijn/hun muzikale creatie. Maar ook een belangrijk onderdeel is de doelgroep. Zij moeten zich, in eerste instantie, herkennen in de hoes. De hoes is namelijk de eerste kennismaking met de muziek. Spreekt de hoes niet aan dan is de interesse veelal meteen weg. Dus het uitzoeken van wat de doelgroep verwacht te zien is zeker een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces.
Kunstwerken
De CD hoesontwerpen en concepten moeten eigenlijk dramatische, eigenzinnige, ongewone of unieke kunstwerken zijn. Dit hoesontwerp kan een groot verschil maken wanneer er een weinig bekende band een album uitbrengt. Boeiend of iconisch hoesontwerp kan een band direct herkenbaar maken, waarmee de verkoop dan toeneemt, die op zijn beurt airplay op de radio verhoogt en vervolgens de vraag naar de muziek vergroot.
Door de grote verscheidenheid aan prachtige cd hoezen is het zoeken naar CD's een plezierige ervaring die tot ver buiten de muziek reikt.